Logo Morgen is het vrijdagavond. Korte verhalen door Erik Weersing
Het Songfestival van 1964
Achteraf verwondert het me niet dat ik de finale van het Eurovisie Songfestival vol vertrouwen tegemoet zag. Bij het doorbladeren van de oude plakboeken met knipsels, lees ik over deskundigen die de internationale allure van de Nederlandse inzending roemen en enthousiast uitroepen dat ons land met deze song in Kopenhagen voor de dag kan komen. Eindelijk was er weer kans op een Nederlandse overwinning!
Anneke Grönloh was in het voorjaar van 1964 de populairste zangeres van Nederland. En ik was haar trouwste fan. Al haar hits kende ik uit mijn hoofd. Honderden foto's heb ik in albums geplakt. Tuney Tunes en de Muziekexpress kocht ik alleen wanneer zij er in stond. Die stem... Die exotische liedjes...Die mooie, donkere ogen... Maar thuis stond ik helaas alleen in mijn adoratie. Erger dan dat - ik werd er om bespot. Mijn vader noemde haar, doelend op haar wijze van zingen, "Anneke kreunt zo". En toen een pas gekocht plaatje bij de eerste keer draaien gelijk drie keer oversloeg, had hij grote pret.
"Had je anders verwacht? De naald kan die stem niet verwerken!" Nu ging ze naar het Songfestival. De finale in Denemarken zou alles goed maken. Anneke Grönloh zou zingen, zoals ze nog nooit in haar leven gezongen had. Het markeerde haar grote, internationale doorbraak. Nederland was langzamerhand te klein voor haar geworden. De wereld was rijp voor brandend zand. Haar paradiso lag buiten onze grenzen.
Natuurlijk maakte ze met 'Jij bent mijn leven' geen schijn van kans. De potsierlijke tekst was buiten ons taalgebied gelukkig niet te verstaan. Maar het melodietje kwam simpelweg neer op een paar losjes achter elkaar geplaatste toonladders. Componist Ted Powder snoefde dat hij de muziek tussen neus en lippen door, in twintig minuten tijd, op papier had gezet. Nu, dat was te merken. Al twee keer eerder had hij liedjes voor de nationale finale ingestuurd maar die bijdragen waren gelukkig in de voorrondes gesneuveld. Dit maal waren de gevolgen ernstiger. Twee punten kreeg Nederland! Twee hele punten! Goed - er waren verschillende landen met nul op het scorebord. Maar dit kon niet verhullen dat Anneke in de onderste regionen was geëindigd.
Zelf reageerde ze niet al te teneergeslagen op deze uitslag. Vanuit de concertzaal belde ze haar moeder op.
"Ik heb het reuze, hier. Zie je wel, dat ik best kon meedoen? Prachtige contracten gekregen. Tot morgen, mammie!"
En een journalist bekende ze, in hetzelfde knipsel: "Heb je gezien hoe zenuwachtig ik was, toen ik op moest? Ik was zo bang dat ik van die trap zou vallen...De brandwachten, die moesten voorkomen dat er gerookt werd achter het toneel, hebben mij nog een sigaret gegeven... Wat een lieve mensen toch! Ik was hun favoriete. Dat hebben ze me gezegd!"
Zelf vatte ik de afloop veel minder luchtig op. Maar misschien kwam dit door mijn vader die monter voorspelde dat dit debacle het einde betekende van Anneke's populariteit in Nederland.
De dag na de internationale finale werd ik dertien jaar. Mijn beste vriendje verscheen helemaal rozig van verliefdheid op mijn verjaardagsfeest. "Heb je gisteravond gekeken? Dat Italiaanse meisje dat gewonnen heeft, wat is dàt een leuk ding!"
Op de achtergrond hoorde ik mijn vader lachen.
© Erik Weersing (teksten), Smeets & Graas Internetproducties (design), 2001.
Afbeelding: Jan Altink, 'Tweede Kerstdag aan het Paterswoldsemeer' 1915.
Een Groninger Website